Cambodia! en Bangkok! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Jens Palsma - WaarBenJij.nu Cambodia! en Bangkok! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Jens Palsma - WaarBenJij.nu

Cambodia! en Bangkok!

Door: jenspalsma

Blijf op de hoogte en volg Jens

21 Mei 2012 | Cambodja, Khett Siem Reab


Aangekomen in Phenom Penh, Hoofdstad van Cambodia! Ik en die andere Nederlander zijn hier toen naar een Hostel gegaan, Dit was wel een beetje een raar Hostel aangezien de baas volgens mij de grootste drugshandelaar van Phenom Penh is....(in iedergeval in Wiet) op de dag dat we daar kwamen toen we in de lobby zaten liet hij ons een super groot pak vol met wiet zien..."uit Laos: $2000, vandaag aangekomen zei hij.'' de eerste dag eigelijk niet zoveel gedaan, beetje rondgehangen in het Hostel en beetje rondlopen in de stad..Wat trouwens wel leuk is in Cambodia: Je kunt hier betalen met Amerikaanse Dollars, of met Cambodiaanse Riel...Aan het begin als je iets koopt in een supermarkt bijvoorbeeld, en je betaald in Dollars, geven zei je soms wisselgeld in Riel terug, of Dollars en Riel...Had alleen geen idee hoeveel ik dan terugkreeg...Veel mensen betalen met de Amerikaanse dollars aangezien het grootste Biljet in Riel: 20.000, 5$ is.... moet je nagaan dat in nederland het grootste Biljet waarmee je zou kunnen betalen nog geen €5 is...Het weer hier in Cambodia is ook net zoals de meeste plekken in Zuidoost-Azie Lekker! rond de 35-45 Graden...Soms wel wat te warm...maar altijd beter dan ons regenlandje natuurlijk :D We zijn in Phenom Penh ook nog naar een Museum geweest waar we een zilveren Pagoda konden zien...Helaas was dit niet echt spectaculair...Ik kwam er een paar dagen later achter dat de Full Moon party op het eiland Koh Phangan op mijn verjaardag was! Hier wou ik wel graag heen!... in het zuiden van Cambodia had je een aantal plaatsen die de moeite wel waard waren geweest denk ik, Alleen het enige probleem was dat je via Phenom Penh dan weer terug moest komen met de bus en niet meteen door kon...Ik heb besloten nog naar 2 andere plaatsen in Cambodia te gaan op de weg naar Thailand, De eerste: Battangbang! Met de bus vanaf Phenom Penh hierheen gegaan, was echt een local bus... ik had dus wel de aandacht...Voordat we vertrokken moest de bus eerst nog weer even in mekaar worden gezet van de vorige rit..(koplampjes waren losgerammeld van de vorige rit..).Eenmaal in Battangbang heb ik daar in een best wel mooi hotel geslapen, voor nog geen €5 per nacht.... Accomodatie is supergoedkoop in Cambodia., in Landen als Indonesie, Vietnam, en Thailand is dit soms ietsje duurder maar meestal ook wel rond deze prijs... Australie en Nieuw-Zeeland zijn daarintegen niet te betalen! Eerste dag heb ik een beetje rondgelopen in de stad, dingen die volgens de reisgids de moeite waard waren bezocht enz...De volgende dag heb ik een Prive Chaufeur voor de dag gehuurd..Dit kan zijn in een Tuk Tuk of gewoon achterop de scooter...Hij rijd je overal heen en wacht daar dan op je... Ben toen eerst naar een soort tempel gegaan 10km van Battangbang, Daar moest je een hele lange trap op en bovenaan kon je verschillende tempels bezichtigen.., Daarna heeft hij me naar een Kiling Cave gereden, Hier in Camodia zijn veel mensen vermoord tijdens het Khmer rouge regiem en in de burgeroorlog (voor meer info over killing caves en fields: http://en.wikipedia.org/wiki/Killing_Fields ).... aan het eind op de weg terug heeft hij me naar de Bamboo Train gereden. Dit was klein treintje die totaal uit elkaar kon worden gehaald, er was een spoor naar een klein Dorpje, als er een tegenligger kwam ook op zo'n klein bamboo treintje (Zie Video FB) werd de trein met de minste personen erop uit elkaar gehaald en kon die andere trein passeren, leuke ervaring! hierna weer terug naar Battanbang, Onderweg hadden we ook nog motorpech met zijn brommer, je stopt dan bij een repareer punt die echt om de zoveel honderden meters zit, en die repareert het dan eventjes...., Voor de prijs waar je in nederland een blikje Cola voor koopt!...Na Battangbang ben ik met de bus naar de plaats Siem Reap geweest, vanaf hier kan je naar de Angkor Wat tempels! World Heritaged Listed! een van de wereldwonders,,Word op Wikipedia beschreven als: Belangrijkste cultureel erfgoed ter wereld... Hier zijn duizenden tempels die kunnen worden bezocht! In mijn bus naar Siem Reap ontmoete ik een Duitse Jongen, we zijn toen naar hetzelfde Hostel gegaan. In een van die volgende dagen zijn we toen samen met nog 2 Nederlandse meisjes uit het hostel die die dag ook gingen een aantal van die tempels bezocht!,(op de fiets) (1$ p.d!) Echt heel erg indrukwekkend, dat ze dit duizenden jaren geleden hebben gemaakt! Bekijk de vele foto's op Facebook even!..Na een dag had je ook wel zoiets van oke, genoeg tempels nu.. Sommige mensen doen dit drie dagen op rij...Ìk ben Nog een aantal dagen langer in Siem Reap geweest!, was wel een leuk stadje.. in de avond overal op straat eet gelegenheden en gezelligheid, Nachtmarkten enz... en overdag kon je ook verschillende markten en andere dingen bezoeken...De mensen zelf in Cambodia zijn heel erg arm.., Op een avond raakte ik aan de praat met een Tuk Tuk chaufeur..,, Ging eerst over nederlands Voetbal wat ook heel bekend is hier als je zegt from Holland,,... Oooooh Van Persie...(van Arsenal) hier word erg veel de premier Leugue van Engeland bekeken....Maar hij had het over een Cambodiaanse nacht markt.. Die andere nachtmarkten in de stad waren totaal gericht op de toeristen en hadden allemaal hetzelfde, Hij heeft me hier toen heen gebracht, Dit was echt iets wat ik leuk vond, geen toeristen, dus alleen gericht op Locals...heb toen ook nog een spel gedaan, voor 1$,, kreeg je 5 dartpijltjes en moest je die ergens in gooien... echt super simpel had er 4 van de 5 ..mocht ik een aantal dingen uitzoeken heb toen het tuk tuk meneertje wat uit laten zoeken voor zichzelf., later stopte we nog ergens met de tuk tuk, aangezien hij nog iets moest kopen, kwam hij terug met een soort frisdrankdrankje dat ze maken uit een suikerstok, later kocht hij nog wat fruit en wou hij die mij allemaal laten proeven, De mensen in Cambodia zijn geweldig! dit mannetje had nu totaal op deze dag verdient: 2$ aangezien hij in de middag en klant had die 2$ betaalde en mij voor 2$ heen en terug...1$ heeft hij nodig voor het huren van de Tuk Tuk en 1 $ voor de brandstof... dus totaal verdient, werken vanaf vroeg in de morgen tot in de avond 2$...en dan ook nog dingen voor je gaan kopen en met je willen delen!, veel Cambodiase mensen waren zo, Ze hadden helemaal niks, Maar hetgene wat ze hadden delen ze! Geweldige mensen! Ook als je op straat loopt iedereen is heel erg aardig en sociaal!, Aardig op een oprechte manier, niet soms zoals in Vietnam, dat ze aardig deden alleen omdat je geld had, dat ze wel wilde hebben..(niet altijd hoor) .Als de mensen om je heen zo aardig en blij zijn als hier, word jij standaard ook heel vrolijk en blij.. Ik liep ook altijd met een grote glimlach rond in Cambodia!, Ze hadden hier ook lekker eten trouwens.., was soms mischien wel iets duurder (€0.50 ofzo) dan in Vietnam, maar wel echt super lekker, en je krijgt ook grote porties waar je dus genoeg aan hebt!, Het hostel waar ik in verbleef in Siem Reap had ook Dorm beds voor $1 per nacht!! dus €0.77 per nacht!!, Je sliep dan wel buiten op een verhoging met alleen een matras een klamboo, maar toch! Ik zal nu ook nog iets heel erg raars gaan vertellen: In cambodia heb je soms Shooting ranges, waar je dus kogels kan kopen voor bijvoorbeeld een AK47 en daar dan mee kan schieten, zonder vergunning....Maaaar.....je kon ook een kogel voor een bazooka kopen voor $200, en een levende Koe voor $300 en dan kon je koe schieten met de bazooka!! Compleet gestoord!!!.. maar Na 5 dagen in Sean Reap te zijn geweest heb ik de bus naar Bangkok, Thailand gepakt! op de grens was het wel een beetje apart, met dingen vinden enz, en vlak voordat ik aan de beurt was viel de stroom uit, toen gingen ze de paspoorten maar met zaklamp checken:P (aangezien er niet echt daglicht binnenkwam omdat er maar 1 klein raam was)..in de minibus vanaf de grens naar Bangkok ontmoete ik een Nederlands stel, Zei waren al in Bangkok geweest en wisten ook een goede plek om daar goedkoop te verblijven! dus ik was mee gegaan naar die streek, het guesthouse waar zei verbleven zat vol dus ik heb even verder gezocht een daar vlakbij vond ik iets goedkoops, eigenaar(es): een Ladyboy....ben toen een aantal dagen in Bangkok geweest, megastad!, je had een soort van backpackers/toeristenstraat, waar het altijd superdruk was! Ik zat hier ongeveer 10 minuten lopen vanaf.. In en rustiger local buurtje.. hier had je ook winkeltjes van die locals dan.. als je binnenloopt vraag je je alleen wel af, is dit nou een winkel of is dit gewoon voor hun, lijkt er helemaal niet op namelijk! In Thailand betaal je met Bath,,, Ook weer zeer goedkoop hier!, Als je hier in Bangkok trouwens een flesje Cola of Pepsi koopt word deze opengemaakt, en word een plastic zakje (boterhamzakje) vol geschept met Chrused ice... daarna word al de cola of welke frisdrank dan ook maar erin gegoten... en dan krijg je een rietje :P, Ben die volgende dag nog opstap gegaan met dat nederlandse stel...Het begin van de Buckets! (kleine emmertjes met alchohol) Was een erg geslaagde avond!, Na een paar Buckets waren we met zijn allen in midden van de drukke backpackers straat aan het dansen!.:D.. Ben die volgende dag naar een Weekendmarket gegaan met de bus waar je ook echt helemaal niks voor betaald.. half uur in de bus voor nog geen €0. 20! Weekendmarket was echt gigantisch! leuke ervaring, Heb hier erg lang rondgelopen!, Heb ook nog een dag verschillende tempels/Budha's bezocht! ook zeer de moeite waard! Echt een stad waar je je nooit hoeft te vervelen! En niet te vergeten, Heb een pak laten maken.. model en sofje kiezen, dan opmeten en dan maken zei een compleet pak voor je (broek, overhemd, en de suit zelf), Dit voor een prijsje waar je in nederland alleen de Suit voor kan kopen... En nu is het dus ook nog helemaal op mijn maat gemaakt!, heb ook nog een supergroot winkelcentrum bezocht... kwam maar geen einde aan... Aangezien ik via het land Thailand in was gegaan met de bus, kreeg ik maar een Visum voor 15 dagen.. Hierna zou ik dus gaan naar het Eiland Koh Phangan, Voor op mijn verjaardag de Full Moon Party! Daarover meer binnenkort!


Ik wil iedereen echt heel erg bedankten voor de leuke reacties op de voorgaande reisverslagen! Dit geeft me de energie om extra mijn best te doen op het schijven van de volgende verslagen! Over 9 dagies komt Amber alweer! :D en gaan we samen lekker een paar dagen naar Bali en vervolgens reizen over Java! daarna vliegen we samen vanaf Jakarta weer terug op 13 Juni! Voor die tijd vlieg ik vandaag (22 Mei) naar het landje Brunei, vanaf hier ga ik via Maleisie, Indonesie in! en vlieg ik naar Jakarta de 30e!

Groetjes! :D

  • 21 Mei 2012 - 20:26

    Roelien:

    Goh Jens, wat heb je weer veel gezien en meegemaakt. Wat heerlijk voor je allemaal. Veel plezier in Brunei. Hopelijk komt daar ook weer zo' n fantastisch leuk verslag van. Hug X

  • 22 Mei 2012 - 05:30

    Fennnna, :

    Haaaii lieve broer van me,
    zo te lezen en te zien heb je het mega naar je zin daar !!
    Ik zou dit echt nevernooit alleen durven wat jij allemaal doet,
    Je vliegt van land naar land, hopelijk vind je je rust wel weer als je thuis bent xd
    Nog veel plezier ! Hou super duper veel van je (:
    Xoxo


  • 22 Mei 2012 - 18:08

    Christa:

    Wat een verhalen weer! Heel erg leuk om te lezen. Vooral ook het verhaal over het repareren van de tuktuk: wij hebben net vandaag de auto met doorgesleten remwhatevers weggebracht en kunnen die waarschijnlijk morgen weer ophalen. Ik vrees dat de kosten wat meer zullen zijn dan daar! Ik had geen idee dat brunei in die regio lag trouwens, dus das weer een mooi leermoment voo rvandaag! Ik ben reuze benieuwd naar je maatpak. Goed dat je dat gedaan hebt! Geniet er van in den vreemde, want de tijd gaat snel...
    Calin!

  • 23 Mei 2012 - 09:52

    OMA :

    Wat een verhaal Jens.super, gelukkig zijn we even thuis en konden we het lezen nog een fijne tijd met Amber straks en dan zijn wij heel blij dat we je gauw weer zullen zien liefs van opa en oma

  • 23 Mei 2012 - 18:41

    Baukje V.d. Kooi:

    Zit heerlijk in de tuin en heb met veel plezier je verslag gelezen. Eindelijk eens wat lekkere temperaturen hier. En over een dikke week een mooie afsluiting met Amber, dat heeft ze wel verdiend na de examentijd. De tijd vliegt voorbij......
    Geniet nog maar lekker van je laatste weken.
    Groetjes van ons allen.

  • 24 Mei 2012 - 08:13

    Bryan:

    hee man,
    weer echt een mooi verslagje hoor :)
    vet geniaal van die bazooka:P lag dubbel haha.
    hoeveel heb je afgeschoten? waren er nog wel een paar over voor de andere mensen hahah :P
    gaat echt hard nu man. voor je het weet zitten we weer samen aan een pilsje!

    spreek je snel weer maatje!

  • 09 Augustus 2019 - 05:43

    Tom De Kok:

    Jens,

    wat een adembenemende reis, leuk! :P

    Groeten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Jens

Actief sinds 14 Dec. 2011
Verslag gelezen: 3577
Totaal aantal bezoekers 28294

Voorgaande reizen:

03 Januari 2012 - 13 Juni 2012

Australie en Zuidoost Azië!

Landen bezocht: